Piątek, 10 maja 2024 - Antoniny, Izydory, Jana

Wstęp - Martwa natura A A A

Środa, 15 lipca 2015 Autor: Agnieszka Markiton
Martwa natura - układ podstawowych brył geometrycznych (walec, stożek, kula, sześcian np.: wazon, kubek, piłka, pudełko), rysunki ołówkiem grafitowym lub węglem drzewnym na kartonie, praca w atelier.
Wprowadzenie: uwagi prowadzącego na temat organizacji stanowiska pracy, odległości rysującego od rysowanej martwej natury, odległości odejścia od rysunku - ważne przy dużym formacie rysowanej pracy, oświetlenia, używanych materiałów (papier, deska do rysowania, wizjer prostokątny z kartonu, ołówek grafitowy, węgiel drzewny, spinacze, taśmy klejące, pinezki, gumka chlebowa, gumka plastikowa, wiszor z celulozy, gąbka, fiksatywa do utrwalania skończonej pracy rysunkowej). Znaczenie pomysłu artystycznego i szkiców koncepcyjnych. Celowość i znaczenie systematycznego rysowania w szkicowniku przez rysującego.

Pojęcia:
Rysunek artystyczny – samodzielna dyscyplina sztuk plastycznych leżąca u podstaw grafiki i innych dyscyplin sztuki.
Szkic rysunkowy – zarys, zazwyczaj linearny, lapidarny, niewielki formatowo rysunek pomysłu plastycznego.
Szkice koncepcyjne- kompozycyjne – szybkie, lapidarne, linearne bądź walorowe notatki pomysłów różnych ujęć martwej natury w serii małych rysunków. Pomocny może okazać się wizjer.
Kadr – zazwyczaj prostokątny, otwór, obszar, kartka papieru , w którym zakomponujemy temat np.: pejzaż, martwą naturę, postać itp.
Wizjer – mały, prostokątny, kwadratowy otwór wycięty w kartonie lub tekturze przez który rysujący patrząc, oddalając lub przybliżając do oka ustala wcześniej sposób skadrowania, zakomponowania w rysunku, oddalonych obiektów martwej natury.
Wizowanie – sposób ustalania proporcji rysowanych obiektów przy pomocy ołówka lub patyka trzymanego w wyciągniętej ręce (stała odległość miarki od oka obserwatora), z zamkniętym jednym okiem (uwzględniamy jeden horyzont), porównujemy zaznaczoną na ołówku paznokciem kciuka np.: szerokość obiektu do jego wysokości i ustalamy „ile razy co w czym się mieści”. Ustalone proporcje obiektu uwzględniamy w rysunku. Podczas wizowania ołówek trzymamy stale w jednej płaszczyźnie, różne odchylanie góry bądź dołu ołówka w stronę obiektu powoduje kolejne zmiany zaznaczonego na nim odcinka i w rezultacie mamy różną miarę, co uniemożliwia ustalenie dokładnej proporcji wizowanego obiektu.

FILMY

Sylwia Grzeszczak gwiazdą Dni Połańca

Połaniec świętuje dwie ważne rocznice. W tym roku mija 230 lat od ogłoszenia Uniwersału...

„Maj z Belonem” w Busku-Zdroju

Twórczości Wojtka Belona, artysty związanego z Ponidziem, będzie poświęcony cykl spotkań, które...

XXIII Ogólnopolski Rajd Nocny Świętego Emeryka Skarżysko-Kamienna 2024

Oddział Międzyszkolny Polskiego Towarzystwa Turystyczno Krajoznawczego w Starachowicach zaprasza...

Koncert Natalii Kwiatkowskiej

W najbliższą niedzielę w Pałacyku Tomasza Zielińskiego w Kielcach odbędzie się koncert Natalii...

Konkurs pt. "Kapliczki w obiektywie. Uwiecznij ducha tradycji"

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach i Muzeum Wsi Kieleckiej zapraszają fotografów-amatorów do...

Wybitny skrzypek Mieczysław Jaroński bohaterem kolejnej pocztówki z cyklu "KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani"

Nakładem Poczty Polskiej ukazała się kontynuacja cyklu „KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani”, w...

Majówka na zamku Krzyżtopór w Ujeździe

Zamek Krzyżtopór w Ujeździe rozpoczyna sezon turystyczny. W długi weekend majowy na zwiedzających...

Urodziny Henryka Sienkiewicza. Piknik w Oblęgorku

W niedzielę, 5 maja, przypada 178 rocznica urodzin Henryka Sienkiewicza. Z tej okazji w Oblęgorku...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 61 712 669
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności