Niedziela, 12 maja 2024 - Dominika, Imeldy, Pankracego

Stawianie palców lewej ręki na strunach wiolinowych w pierwszych pozycjach A A A

Piątek, 31 lipca 2015 Autor: Agnieszka Markiton
Ćwiczenie 1
Polega na tym, że po zagraniu pustej struny e1 stawiamy pierwszy palec (1) lewej ręki na I progu struny 1 (palce zgięte w stawach międzypaliczkowych, palec stawiamy prostopadle do chwytni i tuż przed metalowym progiem), następnie trzymając (1) palec ustawiamy palec (3) na III progu struny 1, czyli kolejno gramy dźwięki e, f, g (praca palców prawej ręki naprzemienna!)
Po kilkukrotnym wykonaniu tego ćwiczenia przechodzimy do krótkiej melodii zapisanej w czterech taktach w tym ćwiczeniu. Liczymy na 1 2 3 4 każdą ćwierćnutę ponieważ przy kluczu mamy metrum 4/4, czyli na każdy takt przypada cztery ćwierć nuty. Wyjątkiem jest takt drugi, w którym ćwierćnuty są przedstawione w postaci dwóch półnut (liczymy na 1 półnutę przez 2 dźwięk brzmi, na 3 ponownie uderzamy półnutę i na 4 dźwięk brzmi). Podobnie jest w czwartym takcie, gdzie na 1 uderzamy całą nutę, a przez 2 3 4 dźwięk brzmi.
Całe ćwiczenie przegrywamy kilka razy, aż uzyskamy płynność w grze.

Ćwiczenie 2
Polega na tym, że po zagraniu pustej struny h2 stawiamy pierwszy palec (1) lewej ręki na I progu struny 2 (palce zgięte w stawach międzypaliczkowych, palec stawiamy prostopadle do chwytni i tuż przed metalowym progiem), następnie trzymając (1) palec ustawiamy palec (3) na III progu struny 2, czyli kolejno gramy dźwięki h, c, d (praca palców prawej ręki naprzemienna!)
Po kilkukrotnym wykonaniu tego ćwiczenia przechodzimy do krótkiej melodii zapisanej w czterech taktach w tym ćwiczeniu. Liczymy na 1 2 3 każdą ćwierćnutę ponieważ przy kluczu mamy metrum 3/4, czyli na każdy takt przypada trzy ćwierć nuty. Takty I, II, III są zapisane w postaci trzech ćwierćnut w każdym takcie, w związku z tym każdą ćwierćnutę liczymy na 1 2 3. Wyjątkiem jest takt czwarty, w którym ćwierćnuty są przedstawione w postaci półnuty z kropką. Kropka mówi nam o tym, że przedłużamy nutę o połowę jej wartości, czyli ćwierć nutę. Na półnutę przypadną dwie ćwierćnuty, na kropkę jedna – w sumie trzy ćwierćnuty. W tym takcie na 1 gramy półnutę h, przez 2 3 dźwięk brzmi.
Całe ćwiczenie przegrywamy kilka razy, aż uzyskamy płynność w grze.

Ćwiczenie 3
Polega na tym, że po zagraniu pustej struny g3 stawiamy drugi palec (2) lewej ręki na II progu struny 3 (palce zgięte w stawach międzypaliczkowych, palec stawiamy prostopadle do chwytni i tuż przed metalowym progiem). Kolejno gramy dźwięki g, a (praca palców prawej ręki naprzemienna!)
Po kilkukrotnym wykonaniu tego ćwiczenia przechodzimy do krótkiej melodii zapisanej w czterech taktach w tym ćwiczeniu. Liczymy na 1 i 2 i każdą ósemkę ponieważ przy kluczu mamy metrum 2/4, a najdrobniejszą wartością występującą w tym ćwiczeniu jest ósemka.
Pierwszy takt liczymy: na 1 gramy ósemkę g, na i gramy ósemkę a, na 2 gramy ćwierćnutę g, która brzmi też przez i (ponieważ w ćwierćnucie są dwie ósemki).
Drugi takt liczymy: na 1 gramy ósemkę g, na i gramy ósemkę a, na 2 gramy ósemkę g, na i gramy ósemkę a.
Trzeci takt liczymy: na 1 ramy ćwierćnutę g, która brzmi przez i, na 2 gramy ćwierćnutę a, która brzmi przez i.
Czwarty takt liczymy: na 1 gramy półnutę g, która brzmi przez i 2 i (ponieważ w półnucie mieszczą się cztery ósemki).
Całe ćwiczenie przegrywamy kilka razy, aż uzyskamy płynność w grze.


Studia rozwojowe na strunach wiolinowych w pierwszych pozycjach

Ćwiczenie 1
Jest ono połączeniem trzech poprzednich ćwiczeń. Proponuję w tym przypadku nie liczyć na cztery, tylko nazywać głośno nazwy literowe dźwięków, które gramy.

Ćwiczenie 2
Podobnie nazywamy dźwięki, które gramy starając się uzyskać płynność w grze. Gramy w tempie wolnym.

Ćwiczenie 3
„Wlazł kotek na płotek”
Metrum 3/4 i najdrobniejsza wartość nuty jaką jest ósemka w tym ćwiczeniu wskazują nam sposób liczenia w celu rozszyfrowania rytmu na 1 i 2 i 3 i. Osoby które znają słowa mogą sobie zaśpiewać melodię równolegle z grą. Staramy nauczyć się utworu na pamięć.

Ćwiczenie 4
„ Były sobie świnki trzy”
Metrum 4/4 wskazuje na sposób liczenia na 1 2 3 4 każdą ćwierćnutę. Staramy nauczyć się utworu na pamięć.

Ćwiczenie 5
„W murowanej piwnicy”
Metrum 4/4 i najdrobniejsza wartość nuty jaką jest ósemka sugerują liczenie na 1 i 2 i 3 i 4 i. Staramy nauczyć się utworu na pamięć.

Ćwiczenie 6
„Poszła Karolinka”
Metrum 4/4 i najdrobniejsza wartość nuty jaką jest ósemka sugerują liczenie na 1 i 2 i 3 i 4 i. Staramy nauczyć się utworu na pamięć.

FILMY

ZDJĘCIA

Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Studium rozwojowe - ćw. 1
Studium rozwojowe - ćw. 2
Studium rozwojowe - ćw. 3
Studium rozwojowe - ćw. 4
Studium rozwojowe - ćw. 5
Studium rozwojowe - ćw. 6

Sylwia Grzeszczak gwiazdą Dni Połańca

Połaniec świętuje dwie ważne rocznice. W tym roku mija 230 lat od ogłoszenia Uniwersału...

Rękodzieło ludowe Włodzimierza Ciszka

Włodzimierz Ciszek od 40 lat zajmuje się wykonywaniem tradycyjnych zabawek z drewna i jest...

„Maj z Belonem” w Busku-Zdroju

Twórczości Wojtka Belona, artysty związanego z Ponidziem, będzie poświęcony cykl spotkań, które...

Noc Muzeów w Podzamczu

Przed nami jedna z najbardziej oczekiwanych nocy przez miłośników kultury, historii i sztuki. 18...

Konkurs pt. "Kapliczki w obiektywie. Uwiecznij ducha tradycji"

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach i Muzeum Wsi Kieleckiej zapraszają fotografów-amatorów do...

Majówka na zamku Krzyżtopór w Ujeździe

Zamek Krzyżtopór w Ujeździe rozpoczyna sezon turystyczny. W długi weekend majowy na zwiedzających...

Urodziny Henryka Sienkiewicza. Piknik w Oblęgorku

W niedzielę, 5 maja, przypada 178 rocznica urodzin Henryka Sienkiewicza. Z tej okazji w Oblęgorku...

Kielecki Spacer Miejski – Kielce w pigułce

Co można zobaczyć w Kielcach? Co pokazać znajomym, którzy przyjechali w odwiedziny z innego...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 61 744 390
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności